502
507
507
Mein Kampf
Adolf Hitler
Adolf Hitler (pochodzenie żydowskie) twórca III Rzeszy Niemieckiej i Holocaustu największy dramaturg XX Wieku wg Skrzywanka

Teatr Powszechny w Warszawie, znany ze sztuki ”Klątwa” w reż. Olivera Frljića, przy­go­to­wał tzw. spektakl "Mein Kampf” w reż Jakuba Skrzywanka.

Mein Kampf, Teatr Powszechny w War­sza­wie - bilety, daty spektakli:

Premiera "Mein Kampf" na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie odbyła się 23 marca 2019 roku. Kolejne pokazy to: 24, 26, 27 marca oraz 12, 13, 14 kwietnia.

Bilety na spektakl kosztują 60 zł - normalny i 40 zł – ulgowy.

Słowa sztuki: Adolf Hilter.

Czy tragiczna historia II wojny światowej mogłaby się powtórzyć? Na te pytania próbuje odpowiedzieć reżyser, Jakub Skrzywanek w swoim najnowszym spektaklu "Mein Kampf". Na deskach Teatru Powszechnego zobaczymy aktorów:

  • Mamadou Goo Ba
  • Klara Bielawka
  • Aleksandra Bożek
  • Arkadiusz Brykalski
  • Natalia Łągiewczyk
  • Oskar Stoczyński

Media publikowały wywiady z 27-letnim reżyserem Jakubem Skrzywankiem i dramaturgiem, profesorem UJ Grzegorzem Niziołkiem, w których obaj wyjaśniali założenia i cele pracy swojej i zespołu. Inne a priori formułowały opinie, że spektakl ma być oskarżeniem Polaków o anty­se­mi­tyzm i faszyzm. „Gorsi od Hitlera” – tak zatytułował swój artykuł w „Rzeczpospolitej” Mariusz Cieślik.

Jakub Skrzywanek
Jakub Skrzywanek wielbiciel Adolfa Hitlera którego uważa za największego dramaturga XX wieku, asystent Olivera Frljića,znany z tzw. sztuki ”Klątwa”

Jeszcze bardziej niepokojące są reakcje władz, a raczej ich brak, na te incydenty oraz szerzony przez wielu polityków oraz przedstawicieli Kościoła katolickiego język nienawiści i nagonki na dzieło Adolfa Hitlera – stwierdza Skrzywanek.

W zapowiedzi spektaklu na stronie teatru czytamy: „Przyglądając się »Mein Kampf«, staramy się zbadać, do jakiego stopnia aktualne są dziś postulaty i idee zapisane przed ponad dziewięćdziesięciu laty. Analizując język i nar­rację Hitlera, zadajemy sobie pytanie o język współczesności i mowę nienawiści. Pytamy, ile musiało paść słów, zanim doszło do Holokaustu, oraz ile jeszcze musi ich paść, żeby historia się powtórzyła.

Dlaczego, pomimo doświadczeń drugiej wojny światowej, faszyzm i na­ro­dowy socjalizm znów stały się atrakcyjnymi ideologiami, a sztandary i hasła nacjonalistyczne tak szybko zastąpiły dumę z wielokulturowo różnorodnej, zjednoczonej Europy?

W jednej ze scen trzeciej części „Mein Kampf” Jakuba Skrzywanka Aleksandra Bożek siada na proscenium, otwiera trzymaną na kolanach wielką księgę Hitlera i wolno, z namaszczeniem, co jakiś czas patrząc na nas znacząco (żebyśmy przypadkiem niczego nie przeoczyli) czyta nam fragmenty hitlerowskiej prozy, dotyczące hodowli czystej rasy Niemców. Ilustrują to ubrani w hiperboliczne kostiumy nagich ludzi aktorzy, dokonujący aktów kopulacji. (sexsizm to obowiązująca doktryna Teatru Powszechnego w Warszawie)

Przewrotnym i brutalnym podsumowaniem “Mein Kampf” Skrzywanka było zdjęcie z niedzieli 31 marca 2019 r , na którym tzw. faszyści przysięgali w Sali Kordeckiego na Jasnej Górze. Według Skrzywanka nazizm to to polski ruch narodowy i wiara katolicka a siedzibą nazizmu w Polsce jest Klasztor na Jasnej Górze w Częstochowie.

Skrzywanek, miast reżyserować, główkuje, czym by tu jeszcze zaszokować widza. “Mówienie dupą”, przemalowywanie twarzy Matki Boskiej Czę­s­to­chow­skiej na biało, czy czytanie wielkiej księgi na proscenium to pomysły nie tyle szokujące, co oklepane, a wręcz infantylne. Widać, że młody reżyser szuka łatwego poklasku, obliczonego na aplauz akolitów i oddanej pub­li­cz­no­ści, wierzącej we wszystko, co się pojawi na scenie przy Zamojskiego. Podobnie zresztą jak w przypadku ostatniego spektaklu w Powszechnym, w którym wykorzystywał niepełnosprawnych aktorów do politycznych rozgrywek z pisowską władzą. Jeśli chodzi o aktorów, to na scenie istnieje tylko Klara Bielawka i Arkadiusz Brykalski. Bielawka zagrała jedyną wartościową w tym spektaklu scenę: zrzucanie jedzenia na talerz Mamadou Góo Bâ. Brykalski w scenie wagnerowskiej daje z siebie dwieście procent. Jest porywający w niełatwych hitlerowskich frazach. Sprawia, że przez chwilę chce się słuchać i oglądać. Niestety, aktor szybko kończy, a my wracamy do przeciętności. O reszcie aktorów żal wspominać, zwłaszcza patrząc na bezradność najmłodszych – Natalii Łągiewczyk i Oskara Stoczyńskiego – zmuszonych do mówienia dupami (sic!). Kurtyna.

Spektakl nazistowski wsparli też politycy PO i Nowoczesnej w tym poseł Mieszkowski !!!

Symboliczne złamanie krzyża
Symboliczne złamanie krzyża w nazistowską niemiecką swastykę!

Izraelski dziennik "The Jerusalem Post" podał, że Teatr Powszechny w Warszawie wystawił przedstawienie wg "Mein Kampf" Adolfa Hitlera.

Jak napisała w "The Jerusalem Post" dziennikarka Amy Spiro w artykule "Warsaw Theater Staging »Mein Kampf« Play" reżyser warszawskiego spektaklu Jakub Skrzywanek powiedział: "chcę pokazać, że język używany przez polityków, przez każdego w Polsce jest gorszy od języka Hitlera". Podała, że "Teatr Powszechny ze stolicy Polski wystawia sztukę z dialogiem zaczerpniętym wprost z niesławnego dzieła Hitlera".

Na stronie internetowej teatru czytamy, że "Mein Kampf" jest tłu­ma­czo­ne, sprzedawane i czytane prawie na całym świecie i nadal pozostaje jedną z najbardziej wpływowych książek XX wieku.

"Przyglądając się 'Mein Kampf', staramy się zbadać, do jakiego stopnia aktualne są dziś postulaty i idee zapisane przed ponad dziewięćdziesięciu laty. – informuje Teatr Powszechny w zakładce poświęconej tzw. nowej sztuce.