Muzeum imienia Lubomirskich - jeden z oddziałów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich,
zawierający kolekcję dzieł sztuki i pamiątek historycznych związanych z dziejami narodu
polskiego.
- Dział historyczno-pamiątkowy - ułożony chronologicznie, zawierał eksponaty począwszy
od zabytków archeologicznych (wykopaliska z epoki neolitycznej, brązowej i żelaznej,
wśród nich wiele okazów ceramiki), poprzez miniaturowe muzeum martyrologii polskiej,
numizmaty, do przedmiotów sztuki użytkowej (pasy, klejnoty, stare zegary, wachlarze,
tabakierki z miniaturami itp).
- Galeria obrazów - która gromadziła obrazy o dużej wartości artystycznej (z polskich
malarzy: Bacciarelli, Lampi, Norblin, Orłowski, Michałowski, Matejko, z pierwszym swoim
płótnem i Unią Lubelską, Juliusz i Wojciech Kossakowie, Brandt, Pochwalski,
Wyczółkowski, Fałat, a z obcych: Tycjan, Gerard, Poussin, Vernet, Silvestre, Mengs,
Canaletto) oraz dział rycin, miedziorytów, sztychów, litografii, szkoły niemieckiej,
holenderskiej, francuskiej i angielskiej, oraz rysunków oryginalnych dawnych mistrzów, w
tym ponad dwadzieścia oryginalnych rysunków Albrechta Dürera.
- 25 grudnia 1823 Józef Maksymilian Ossoliński zawarł układ z księciem Henrykiem
Lubomirskim o połączeniu kolekcji dzieł sztuki Ossolińskiego i Lubomirskiego w nowy
oddział Zakładu o nazwie Musaeum Lubomirscianum. Mimo licznych przeszkód ze strony
władz, do Ossolineum napływały przeznaczone dla Muzeum dary (m.in. rysunki z kolekcji
hr. Ignacego Skarbka i Karola Kühnla).
- w 1866 syn Henryka Lubomirskiego, Jerzy Henryk Lubomirski ustanowił Ordynację
Przeworską Książąt Lubomirskich związaną z Zakładem Narodowym, co było warunkiem
utworzenia Muzeum.
- w 1869 część zbiorów Lubomirskich przewieziono z Przeworska do Lwowa
- w 1870 udostępniono wszystkie zbiory Muzeum Lubomirskich w Galerii Obrazów i w
Gabinecie Rycin. Były one systematycznie powiększane (głównie dzięki darom),
organizowano wystawy, wydawano przewodniki i katalogi.
- w 1921 Jan Gwalbert Pawlikowski przekazał Muzeum kolekcję swego dziadka, Gwalberta
Pawlikowskiego, zawierającą ponad 25 000 rycin i rysunków, a ponadto bibliotekę, zbiór
rękopisów, map, monet i pieczęci. Stała się ona osobnym oddziałem Ossolineum -
Biblioteką Pawlikowskich.
- od 1924 kierownikiem Muzeum i opiekunem Biblioteki Pawlikowskich był prof.
Mieczysław Gębarowicz.
- w 1929 włączono do Muzeum (na mocy wyroku sądowego) w charakterze depozytu, zbiór
243 obrazów zgromadzonych przez Łukasza Dąmbskiego.
- w 1939 zasoby Muzeum powiększyły się o zespół grafiki europejskiej (głównie angielskiej)
z zapisu Leona Pinińskiego.
- we wrześniu 1939, po zajęciu Lwowa przez wojska sowieckie, Ossolineum zostało
upaństwowione, zaś muzeum zlikwidowane, przy czym zbiory grafiki, rysunku i fotografii
pozostały w Ossolineum (włączonym do Lwowskiej Filii Biblioteki Akademii Nauk ZSRR),
a resztę obiektów - w celu rozbicia polskich kolekcji artystycznych i zatarcia ich
pochodzenia - podzielono między różne polskie instytucje kulturalne przejęte przez
Ukraińców: (Lwowska Galeria Obrazów, Muzeum Historyczne i Muzeum Przemysłowe),
tym samym powodując ich rozproszenie.
- w 1941 w czasie okupacji niemieckiej Niemcy wywieźli kolekcję rysunków Albrechta
Dürera (patrz link zewnętrzny Włodzimierz Kalicki Stara lwica mocno śpi ).
- wiosną 1944, wobec zbliżającego się do Lwowa frontu, zorganizowano dwa ewakuacyjne
transporty najcenniejszych zbiorów Ossolineum (m. in. 2371 grafik i rysunków, w tym
zespół rysunków mistrzów europejskich z kolekcji Henryka Lubomirskiego), które
skierowano do Krakowa (patrz link zewnętrzny Maciej Matwijów - Rola profesora
Mieczysława Gębarowicza w ratowaniu polskich dóbr kulturalnych we Lwowie).
- Odnalezione po wojnie w Krakowie i w Zagrodnie na Dolnym Śląsku eksponaty ze zbiorów
Muzeum Lubomirskich oraz część zbiorów artystycznych Biblioteki Pawlikowskich, zostały
przekazane do reaktywowanego we Wrocławiu Ossolineum, gdzie stały się zaczątkiem
kolekcji Gabinetu Grafiki i Gabinetu Numizmatyczno-Sfragistycznego. Zawierają one
obecnie ok. 700 rysunków obcych z kolekcji Henryka Lubomirskiego, Skarbka i częściowo
Kühnla; ponad 1600 rysunków ze zbiorów Pawlikowskich z działu oryginalnych prac
artystów polskich od litery D do S, bez rysunków Chodowieckiego i Smuglewicza; fragment
kolekcji grafiki (sztychy obce po Pinińskim oraz kilkaset rycin polskich z okresu
międzywojennego) oraz kolekcję 218 miniatur portretowych. We Lwowie pozostało m.in.
malarstwo - w większości w Lwowskiej Galerii Obrazów (obecnie Lwowska Galeria Sztuki)
oraz część zbiorów grafiki i rysunku (m.in. zespół rysunków Daniela Chodowieckiego) w
obecnej Bibliotece im. Stefanyka.
http://www.lwow.home.pl/ossolineum/ossolineum3.html