Małgorzata Lisowska Teatr lwowski w latach 1918-1939
Piotr Marek Stański - Okoliczności powstania i otwarcia Lwowskiego Teatru Wielkiego we Lwowie
Eklektyczny gmach dzisiejsze Opery Lwowskiej powstał według projektu prof. Zygmunta Gorgolewskiego w latach 1897-1900. Inwestorem była rada miasta. W trakcie budowy zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak wykorzystanie żelbetowych fundamentów, oświetlenie elektryczne, centralne ogrzewanie i hydrauliczną maszynerię sceniczną. Z zewnątrz uwagę zwracają liczne rzeźby nawiązujące do tematyki teatralnej. Wrażenie robią także pięknie wykończone wnętrza przedwojennego Teatru Wielkiego.
Inwestycja ta miała być widocznym symbolem bogactwa i prestiżu Lwowa, w tym czasie będącego stolicą Galicji. W uroczystym otwarciu budynku 4 października 1900 r. wzięli udział nie tylko przedstawiciele lokalnych władz oraz miejscowej elity, ale również m.in. Henryk Sienkiewicz, Ignacy Paderewski i Henryk Siemiradzki, który jest twórcą teatralnej kurtyny.
Gmach teatru, usytuowany w centrum Lwowa, jest ważnym akcentem urbanistycznym kończącym w kierunku północnym oś bulwarową Wałów Hetmańskich.
Jest ciekawym budynkiem pod względem architektonicznym, obfituje w dekoracje malarskie i rzeźbiarskie nawiązujące do sztuki teatralnej.
Gmach zajmuje powierzchnię ponad 3000 m², ma kształt prostopadłościanu o wymiarach 45x95 m. Budowlę wieńczy znajdująca się nad sceną miedziana kopuła. Drzwi wejściowe flankują podtrzymujące fryz kolumny doryckie. Nad gzymsem oddzielającym rustykowany parter od pierwszego piętra ulokowano loggię z trójłukową arkadą i podwójnymi kolumnami korynckimi, przestrzeń między oknami zdobią kolumny jońskie.
Rzeźby alegoryczne autorstwa Stanisława Wójcika przedstawiają Poezję i Muzykę po lewej stronie, Sławę i Fortunę w centrum, Komedię i Tragedię – po prawej. Figury Muz na attyce są autorstwa Juliana Markowskiego, Tadeusza Wiśniowieckiego, Tadeusza Barącza, Juliusza Bełtowskiego i Antoniego Popiela.
Odrzwia wejściowe do parteru zdobi marmurowy portal flankowany jońskimi pilastrami, zwieńczony białomarmurowym medalionem z portretem Z. Gorgolewskiego autorstwa J. Bełtowskiego z 1907 roku.
Widownia mieści 1200 osób. Szczególnie reprezentacyjne były dwie loże prosceniowe pierwszego piętra: cesarska i marszałkowska, z salonami i odrębnymi toaletami (do loży cesarskiej prowadziło osobne wejście).
Podczas budowy gmachu zastosowano najnowocześniejsze wówczas rozwiązania technologiczne:
Główna kurtyna jest dziełem artysty-malarza Henryka Siemiradzkiego.
4 października 1900 odbyło się uroczyste otwarcie teatru roku w obecności gości honorowych – Henryka Sienkiewicza, Ignacego Paderewskiego, Henryka Siemiradzkiego, prezydenta miasta Godzimira Małachowskiego, namiestnika Leona Pinińskiego, marszałka krajowego Stanisława Badeniego oraz delegacji praskiej z burmistrzem Vladimirem Srbem i byłym dyrektorem Narodowego Divadla Františkiem Adolfem Šubertem. Odegrano hymny: polski, austriacki i czeski.
Prezydent Lwowa Godzimir Małachowski przed inauguracją zwrócił się z apelem do członków rady miejskiej aby jawili się (...) w strojach polskich. Dla wszystkich zresztą obowiązuje strój galowy.
Po mszy w Katedrze Łacińskiej poświęcenia gmachu teatru dokonał lwowski arcybiskup katolicki obrządku ormiańskiego Izaak Mikołaj Isakowicz (gdyż stolice dwóch pozostałych obrządków katolickich pozostawały nieobsadzone po śmierci ich ordynariuszy) w obecności m.in. pastora Grafla i rabina Ezechiela Caro.
Na wystawie inauguracyjnej przedstawiono:
Dyrekcję nowej instytucji powierzono Tadeuszowi Pawlikowskiemu.
Po otwarciu teatru prasa lwowska pisała "wznieśliśmy twierdzę, która ma być po wieczne czasy nie tylko świadkiem wymownym naszej miłości i szacunku dla sztuki, ale także jednym z ognisk polskiej oświaty" ("Dziennik Polski" z 4 października 1900), a sam twórca gmachu Zygmunt Gorgolewski podkreślał: "aby ten budynek poświęcony sztuce narodowej był rzeczywiście przybytkiem sztuki w najszlachetniejszym znaczeniu, aby w nim długie lata i wieki rozbrzmiewała polska mowa i pieśń serdeczna oraz uczucie narodowe, których w innych dzielnicach polskich publicznie wyznawać nie wolno". Prezydent Lwowa Godzimir Małachowski zapewniał natomiast, że "w tym gmachu i z niego brzmieć będzie zawsze nasza droga mowa ojczysta na pożytek miasta, narodu i wiekopomną sławę polskiego imienia".
Budynek został uszkodzony w czasie krwawych zamieszek w 1936 roku.
Przed II wojną światową w gmachu teatru działały trzy sceny: dramatyczna, komediowa, operowa.
Od 1938 do 1939 dyrektorem teatru był Mieczysław Szpakiewicz.